Masz pytania? Zadzwoń: 501 706 104 badź odwiedź nas na Facebook -> KLIK

Mercedes Sprinter i VW Crafter na kampera: komfort czy koszty? Analiza wad i zalet.

Mercedes Sprinter i VW Crafter na kampera: komfort czy koszty? Analiza wad i zalet.

Mercedes Sprinter i Volkswagen Crafter od lat rywalizują o miano idealnej bazy pod kampera – ich ceny na rynku wtórnym są zbliżone, choć Sprinter zwykle wyceniany jest nieco wyżej, a Crafter zyskuje uznanie za przestronność i solidność wykonania. W tym artykule przeanalizujemy najważniejsze aspekty obu modeli: komfort, koszty eksploatacji, możliwości adaptacyjne oraz bezpieczeństwo, a także pokażemy, jak łatwo można je wyposażyć w gotowy zestaw boxów kamperowych, by stworzyć funkcjonalny i elegancki mobilny dom.

1. Dostępne warianty nadwozia i możliwości aranżacyjne

Mercedes Sprinter II generacji (typ 907, produkowany od 2018) występuje w trzech długościach ramy: 3 250 mm, 3 665 mm i 4 325 mm oraz w dwóch wysokościach dachu: standardowej (H1) i podwyższonej (H2 i H3). Dzięki temu użytkownik może wybrać wersję od kompaktowego van’a miejskiego (krótszy rozstaw) po prawdziwie przestronny „high roof” z możliwością stania w kabinie oferującą aż 2 740 mm wysokości we wnętrzu.

VW Crafter II generacji (po rozstaniu z Mercedes-Benz w 2016) oferuje trzy długości rozstawu osi (3 250, 3 665 i 4 325 mm) oraz standardowy i podwyższony dach (H1–H3), z maksymalną wysokością wnętrza na poziomie 2 430 mm (Wikipedia). Choć Crafter ma nieco niższy sufit niż Sprinter, jego szerokość wnętrza (około 1 870 mm) oraz płaska podłoga ułatwiają montaż gotowego zestawu boxów kamperowych, który wymaga min. 1 190 mm szerokości i 1 300 mm długości przestrzeni ładunkowej.

2. Komfort jazdy i prowadzenie

Sprinter dzięki konstrukcji przednionapędowej (od 2018 r. dostępna również tylna oś napędowa) oraz zoptymalizowanemu zawieszeniu pneumatycznemu (opcjonalnie – AIRMATIC) zapewnia wyjątkowo płynną jazdę, szczególnie na długich trasach autostradowych. Kierownica o elektronicznym wspomaganiu, zaawansowany system stabilizacji ESP oraz adaptacyjne amortyzatory pozwalają zminimalizować odczuwanie nierówności drogi.

VW Crafter, zbudowany na autorskiej płycie podłogowej Volkswagena, oferuje zawieszenie sprężynowe z dobrze zestrojonymi amortyzatorami, co przekłada się na pewne prowadzenie przy pełnym obciążeniu. Jego zaletą jest sztywna rama i stabilność w zakrętach, choć bez opcjonalnej pneumatyki lekko odczuwalna jest sztywność układu jezdnego na nierównościach.

3. Silniki i ekonomia paliwowa

W Sprinterze klienci mogą wybierać spośród trzech diesli OM 654 (2.0 l, 114–163 KM) oraz turbodiesla OM 656 (3.0 l, 190–239 KM). Najpopularniejsza jednostka 2.0 l OM 654 dCi o mocy 163 KM w cyklu mieszanym zużywa około 8–9 l/100 km, a przy płynnej jeździe autostradowej potrafi zejść do 7 l/100 km.

VW Crafter korzysta z silników 2.0 l TDI (102–177 KM) – w wersjach 140–163 KM zapewniają dobry kompromis między osiągami a spalaniem (7–8 l/100 km) i wysoką trwałością. Wersje z filtrem AdBlue (Euro 6) zmniejszają emisję NOₓ, jednak ich obsługa (uzupełnianie roztworu) to dodatkowy element eksploatacji.

4. Przestrzeń wewnętrzna i adaptacja pod kamper

Sprinter, zwłaszcza w wersji H3/L3 (4 325 mm rozstaw + podwyższony dach), oferuje do 17 m³ przestrzeni ładunkowej. Płaska podłoga i wyprofilowane wnęki kół umożliwiają dowolną aranżację: od stałych mebli po lekkie gotowe zestawy boxów kamperowych. Dzięki temu w kilka chwil można zyskać w pełni wyposażoną kuchnię, łóżko i schowki, a po demontażu przywrócić fabryczny stan pojazdu ﹣ bez śladu trwałej ingerencji w nadwozie.

Crafter w wersji L4H3 ma przestrzeń porównywalną (ok. 16,1 m³), nieco mniejszą wysokość, ale większą ładowność (do 1 700 kg przy DMC 3,5 t) – co pozwala na zabudowę cięższą niż 300 kg, także z rozbudowanymi instalacjami wodnymi i większymi bateriami. Montaż gotowego zestawu boxów kamperowych wymaga jednak zazwyczaj lekkiej modyfikacji punktów mocowania pasów, co nie zaburza bezpieczeństwa konstrukcji.

5. Bezpieczeństwo i systemy wspomagające

Mercedes Sprinter standardowo otrzymuje systemy Active Brake Assist, Lane Keeping Assist oraz opcjonalny radarowy tempomat Distronic z funkcją stop & go, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa na trasie. Dodatkowo można wyposażyć go w kamerę 360° oraz adaptacyjne światła LED.

VW Crafter oferuje systemy Front Assist (czujnik martwego pola z awaryjnym hamowaniem), Lane Assist oraz opcjonalny Adaptive Cruise Control. Jego zaletą jest także solidna konstrukcja o wysokiej sztywności nadwozia i standardowe wyposażenie w sześć poduszek powietrznych.

6. Koszty zakupu i utrzymania

Używane Sprintery z roczników 2018–2021 w wersji L2H2 (średni rozstaw + dach H2) z przebiegiem 100–150 tys. km kosztują 120–160 tys. zł. Wersje L3H3 to wydatek 150–200 tys. zł. Części oryginalne sprowadzane są głównie z Niemiec, co podnosi koszty serwisu – przegląd rozrządu to wydatek rzędu 4 000 zł.

VW Crafter z lat 2017–2020 w variantach L2H2 kosztuje 110–150 tys. zł, a L3H3 130–180 tys. zł. Części tańsze w aftermarketowych kanałach, ale mniej dostępne niż do Sprintera. Przegląd rozrządu (koszt paska + robocizna) to około 3 000 zł.

7. Adaptacja off-grid i autonomia

Dla vanliferów kluczowa jest autonomia energetyczna i wodna:

  • Sprinter – płaski dach H3 umożliwia montaż nawet 400 W paneli solarnych, a 2 akumulatory AGM 95 Ah można łatwo zastąpić bateriami LiFePO₄. Ładowanie alternatorowe wspomaga dodatkowe moduły DC–DC.
  • Crafter – dzięki nieco wyższej ładowności bez problemu pomieści system solarny 600 W oraz baterie o łącznej pojemności 400 Ah. Przygotowany fabrycznie do montażu PV (przetłoczenia dachowe) i liczne otwory serwisowe ułatwiają instalację off-grid.

W obu przypadkach gotowy zestaw boxów kamperowych można doposażyć w opcjonalne porty 12 V, USB i wejścia do power station.

8. Ubezpieczenie i homologacja

Montaż gotowego zestawu boxów kamperowych nie wpływa na wpis w dowodzie rejestracyjnym ani na kategorię pojazdu – po demontażu van odzyskuje status fabryczny, co nie wymaga aneksu do polisy AC i nie podnosi składki.

Natomiast stałe zabudowy Sprintera i Craftera wymagają homologacji, wpisu do dowodu i kontroli technicznej po modyfikacji, co generuje dodatkowe opłaty (500–1 000 zł) i może podnieść koszty ubezpieczenia AC o 10–20 %.

9. Wartość odsprzedaży i portfel inwestora

Utrata wartości po 3 latach eksploatacji Sprintera wynosi około 40–45 %, Craftera zaś 35–40 %, co czyni Craftera nieco korzystniejszym pod kątem późniejszej odsprzedaży.

Dodatkowo, auto z gotowym zestawem boxów kamperowych zachowuje lepszą wartość niż po stałej zabudowie – moduł można odsprzedać osobno, a czysty van przyciąga więcej ofert kupna.

10. Podsumowanie: Komfort czy koszty?

Mercedes Sprinter to synonim komfortu – lepsze zawieszenie, wyższy sufit i bogate opcje wyposażenia czynią go idealnym do luksusowych konwersji. Jednak wyższe ceny zakupu i serwisu podnoszą koszty TCO.

VW Crafter z kolei oferuje doskonały stosunek przestrzeni do ceny, większą ładowność i niższe koszty eksploatacji, choć z nieco twardszym zawieszeniem. Dla osób, które priorytetem stawiają budżet i wartość odsprzedaży, Crafter wydaje się bardziej racjonalny.

Oba modele znakomicie współpracują z gotowym zestawem boxów kamperowych, umożliwiając szybką, odwracalną adaptację przestrzeni pod mobilny dom. Wybór między komfortem Sprintera a kosztem Craftera zależy od indywidualnych preferencji: jeśli cenisz luksus jazdy i masz większy budżet, postaw na Sprintera; jeżeli natomiast priorytetem jest optymalny koszt zakupu i późniejsza odsprzedaż, Crafter będzie strzałem w dziesiątkę.

pixel